
Welfare v chove koní
DUŠEK J., Chov koní, Vydavateľstvo: Brádza 2011, ISBN: 9788020903884
HORVÁT J., Živočíšna výroba, ISBN: 80 07 00525 0
FLADE J. E. a kol. – Chov a športové využitie koní, Príroda 1990, ISBN: 8007002529
Princípy prvého tréningu na koni podľa ISES
ISES - International Society for Equitation Science
Poslaním ISES je podporovať a povzbudzovať uplatňovanie objektívneho výskumu a následne napredovať v jazdeckej praxi, ktorá v konečnom dôsledku zlepší blaho koní pri ich interakciách s ľuďmi.
Ústava ISES vychádza z Medzinárodnej spoločnosti pre aplikovanú etológiu (ISAE).
Zásady odbornej prípravy ISES 10
Zdravie ľudí a koní závisí od metód a riadenia výcviku, ktoré preukazujú na:
1. Bezpečnosť ľudí a koní
- Uvedomte si, že veľkosť, sila koní predstavujú významné riziko.
- Vyvarujte sa agresívneho správania.
- Rozpoznajte zóny ako napríklad– slepý bod.
- Dbajte na bezpečné používanie nástrojov.
- Uvedomte si nebezpečenstvo nekonzistentnosti.
- Zabezpečte, aby kone boli vhodné na jazdenie a jazdci sa správali vhodne ku koňom.
- Nepoužívajte metódy alebo vybavenie, ktoré spôsobujú bolesti, strach alebo zranenie koňa.
„Bez ohľadu na bezpečnosť sa výrazne zvyšuje nebezpečenstvo vzájomného pôsobenia človeka a koňa“
2. Povahu koní
- Zabezpečenie potrieb blahobytu pre kone (potrava, socializácia a pod.).
- Vyhnite sa averzívnym postupom.
- Vyhnite sa preberaniu úlohy dominantného postavenia v interakciách človeka a koňa.
- Naučte sa kedy je potrebné rozpoznať príznaky bolesti.
- Rešpektujte sociálnu povahu koní (napr. dôležitosť dotyku, účinky odlúčenia).
- Vyhnite sa pohybom, ktoré môžu kone vnímať ako ohrozujúce (napr. trhavé, ponáhľajúce sa pohyby).
„Izolácia, obmedzená pohyblivosť a obmedzené hľadanie potravy ohrozujú blahobyt“
3. Duševné a zmyslové schopnosti koní
- Vyhnite sa nadhodnoteniu mentálnych schopností koňa (napr. „Vie, čo urobil zle“).
- Vyvarujte sa podceňovaniu mentálnych schopností koňa (napr. „Je to len kôň ...“).
- Potvrdzujte, že kone vidia a počujú inak ako ľudia.
- Vyhnite sa dlhým školeniam, aby nedošlo k preťaženiu.
- Vyhnite sa predpokladaniu, že kôň myslí tak, ako ľudia.
- Pri popisovaní a interpretácii správania koňa sa vyhýbajte naznačovaniu duševných stavov.
„Preceňovanie alebo podceňovanie mentálnych schopností koňa môže mať významné následky pre blaho koňa“
4. Emocionálne stavy
- Zabezpečte konzistentné školené reakcie.
- Pri tréningu sa vyhýbajte používaniu bolesti / nepretržitého nepohodlia.
- Počas tréningu udržujte minimálny vzruch.
- Pomôžte koňovi uvoľniť sa hladením a hlasom.
- Povzbudzujte koňa, aby si v rámci tréningu osvojil uvoľnené držanie tela (napr. zníženie hlavy, voľný ohyb).
- Pri používaní hmatových alebo potravinových motivátorov sa vyvarujte veľkého vzrušenia.
- Nepodceňujte schopnosť koňa trpieť.
- Podporovať pozitívne emocionálne stavy vo vzdelávaní.
„Vysoké vzrušenie a nedostatok posilnenia môže viesť k stresu a negatívnym afektívnym stavom“
5. Správne používanie návykových / desenzibilizačných / upokojujúcich metód
- Postupne priblížte k objektom, ktoré sa koňa bojí, alebo ak je to možné, postupne priveďte také averzívne predmety ku koňovi (systematická desenzibilizácia).
- Získajte kontrolu nad pohybmi končatín koňa (napr. cúvanie), zatiaľ čo averzívne objekty sú udržiavané v bezpečnej vzdialenosti a postupne sa približujú (zatienenie).
- Spojte averzívne podnety s príjemnými výsledkami tak, že im poskytnete jedlo, keď kôň vníma strašidelný objekt (protipríprava).
- Ignorujte nežiaduce správanie a posilnite žiaduce alternatívne reakcie (diferenciálne zosilnenie).
- Vyhnite sa záplavovým technikám (nútiť koňa znášať averzívne podnety).
„Techniky znecitlivenia, ktoré zahŕňajú povodne, môžu viesť k stresu a vyvolať fóbie.“
6. Zlepšenie výkonnosti
- Pochopte, ako funguje operatívna výkonnosť správania je viac alebo menej pravdepodobná v dôsledku ich dôsledkov.
- Tlaky, ako používanie bičíka sa musia odstrániť na začiatku správnej reakcie.
- Minimalizujte oneskorenia pri posilňovaní, pretože sú neúčinné a neetické
- Použite kombinované zosilnenie (podľa potreby zosilnite výhody uvoľňovania tlaku pomocou hmatových alebo potravinových výhod).
- Vyvarujte sa aktívneho trestu.
„Nesprávne použitie kondicionéra môže viesť k vážnym problémom so správaním, ktoré sa prejavujú agresiou, únikom, apatiou a narušením dobrých životných podmienok.“
7. Správne používanie klasického kondicionovania
- Trénujte príjem svetelných signálov ich umiestnením pred sekvenciou uvoľnenia tlaku.
- Predchádzajte všetkým žiaducim reakciám pomocou svetelných signálov.
- Vyvarujte sa nežiaducim stimulom zatieňujúcim požadované reakcie (napr. kôň môže spájať nežiaduce reakcie s nechceným signálom z prostredia).
„Absencia benígnych (svetelných) signálov môže viesť k stresu a zhoršeniu životných podmienok.“
8. Správne použitie trénovania
- Rozdeľte školiace úlohy na najmenšie dosiahnuteľné kroky a postupne posilňujte každý krok smerom k požadovanému správaniu.
- Naplánujte si školenie, aby bola správna reakcia čo najzreteľnejšia a najjednoduchšia.
- Udržujte konzistentné prostredie na trénovanie novej úlohy a dajte koňovi čas, aby sa naučil bezpečne a pokojne.
- Meniť iba jeden kontextový aspekt (napr. tréner, miesto, signál).
„Zlé trénovanie vedie k zmätku“
9. Správne použitie signálov
- Zaistite, aby signály kôň ľahko odlíšil.
- Uistite sa, že každý signál má iba jeden význam.
- Zabezpečte, aby sa signály pre rôzne reakcie nikdy nepoužívali súčasne.
- Zaistite, aby sa lokomotorické signály aplikovali načasovanie s biomechanikou končatín.
„Nejasné, nejednoznačné alebo simultánne signály vedú k nejasnostiam.“
10. Pohyb
- Zamerajte sa na pohyb vo všetkých metódach a na všetkých úrovniach výcviku
- Vycvičte koňa, aby udržiaval:
- chôdzu
- tempo
- dĺžku kroku
- smer
- držanie tela
Použitá literatúra:
https://equitationscience.com/about/ises-training-principles - online 19.7.2020